reklama

Som analfabet

Priznávam sa. Som analfabet. A nie som jediná, je nás tu mnoho. V Izraeli žije mnoho ľudí, ktorí aj napriek dlhej dobe strávenej v tejto krajine majú značné medzery v písaní a čítaní hebrejčiny (ivrit).

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Napriek tomu, že som tu už viac než dva roky, pri písaní obyčajnej esemesky si nie som istá ani jedným slovom. Po otvorení novín sa nedozviem nič nové, možno len z obrázkov vytuším aké bude počasie, ale tým to končí. Na viac lúštenia textu nemám síl. Možno by som bola viac motivovaná, keby Izraelčania neboli takí tolerantní. Vôbec im neprekáža, keď im na ich hebrejské esemesky a maily odpovedám po anglicky. Naopak, v telefóne chvália moju hovorovú hebrejčinu, za ktorú vďačím svojej predošlej práci, i keď aj v tej súčasnej naberám kvantá nových slov (prekladateľská kancelária).

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Aj vďaka svojej práci som v styku so slovenskou a českou komunitou žijúcou v Izraeli. Viem, že nie som jediná. Dokonca som stretla dôchodkyňu z bývalého Československa, ktorá žije v Izraeli dobrých 50 rokov, ale pri platení účtov a čítaní úradných listov má problém, pretože úradnej hebrejčine v písanej forme nerozumie.

Ak sa chcem objednať k lekárovi, vyriešiť nefunkčný internet alebo objednať káblové televízne pripojenie, v telefóne sa ozve uchu lahodiaca úradná hebrejčina. Využijem tento priestor na to, aby som sa pochválila, že všetky vyššie spomenuté problémy som bola schopná vyriešiť svojpomocne cez telefón svojou dvojročnou hebrejčinou. Tieto jazykové schopnosti by mi ale určite nestačili na vysvetlenie teórie o predpoklade existencie Higgsovho bozónu alebo popis Heideggerovej fundamentálnej ontológie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Slovo analfabet som si celý svoj život spájala s hanlivým označením hlúpeho človeka. Pri zmene prostredia a nadobudnutím statusu analfabet však toto slovo vnímam v celkom inom svetle. Inak vnímam aj spoločnosť, v ktorej som. Cítim, že nikomu môj status neprekáža, nikto mi nikdy nepovedal vetu: „V Izraeli po hebrejsky!“ Nikto normálny by sa to tu ani neopovážil…

Diana Zsigova

Diana Zsigova

Bloger 
  • Počet článkov:  8
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som dobrovoľníčka v zvieracom útulku v Tel Avive a dobrovoľníčka v projekte pre seniorov preživších holokaust, inžinierka priestorového plánovania, Slovenka a vegetariánka. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu